Sunday, 27 November 2011

Lukisan

Sepanjang hayat pengajaran ini, pertama kali saya mendapat lukisan daripada murid yang hanya diajar oleh saya dalam masa yang singkat iaitu 4 hari sahaja. Bagi saya, perkara ini merupakan perkara yang tidak dilupai....Saya akan menyembunyikannya di dalam hati saya......

Hasil Pelajar ( Tanah Liat)

Bunga

 Donuts






Hasil Pelajar (Cara Membuat Ular)

Tanah Liat

Pernahkah kamu berfikir tanah liat dibawah boleh membuat pelbagai bentuk yang cantik?


Berikut adalah hasil-hasilnya:

 Semacam kamera yang sebenar

Kura-kura

 Haiwan di laut

 Siput



Tahukah ?

Murid-murid, kamu dapat cari warna yang mana mewarna dengan warna yang salah?

Hasil Pelajar ( Warna )

Tahun depan murid tahun 1





Warna


Pengenalan Warna

1. Tuhan telah menjadikan alam ini penuh dengan warna warni yang boleh dinikmati oleh manusia;
2. Manusia boleh membina imej dirinya dengan penampilan warna yang tepat dan sebuai mengikit situasi tertentu
3 Roda warna adalah gambaran visual warna ditetapkan mengikut hubungan warna antara watu sama lain.
4. Bermula dengan posisi roda warna, warna asas mempunyai jarak yang sama daripada satu sama lain, kemudian tercipta warna sekunder dan tertier.
5. Istilah-istilah ini merujuk kepada kumpulan atau jenis warna
 
Roda warna
 


Warna Asas



1. Warna asas atau warna primer merupakan warna dasar sesebuah warna
2. Warna-warna yang tidak boleh dibuat daripada campuran warna lain tetapi boleh menghasilkan warna kedua dan ketiga
3. Mempunyai kuasa yang hebat
4. Digunakan dalam penghasilan seni seperti poster, bendera, logo, lencana dan sebagainya

Tahukah ?

Murid-murid, tahukah gambar patung yang cantik dibawah diperbuat daripada apa?

Warnakan Latihan Gambar

Setiap kali, kita juga perlu membuat latihan yang diberi oleh guru kita ataupun ibu bapa kita. Bagaimana merangsang kita terus membuat latihan ini, saya ada satu idea seperti berikut:

Latihan yang biasa kita melihat.

 Mula-mula menggunakan warna pensel warna dengan cetek.

 Guna pensel warna mengikut garis gambar mewarna.

Langkah yang sama iaitu mewarna warna dengan cetek.

Mengikut garis gambar untuk mewarnakan.

Kali ini, kita menggunakkan pensel warna untuk melakar tempat yang perlu mewarnakan.

 Warnakan tempat yang dilakar.

 Teruskan untuk mewarnakan gambar yang lain

Selepas itu, menggunakan warna pensel yang lain untuk mewarnakan subjek yang sama. Contoh: menggunakan warna pensel hijau yang lain terus mewarnakan bukit itu.

 Hasilnya.

 Akhirnya...... Apabila kita nampak warna yang cantik ini akan merangsang kita terus membuat latihan.